Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Відповідальність у сфері державних закупівель
Правові та економічні засади здійснення закупівель робіт, товарів та послуг за державні кошти регламентуються Законом України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон). Метою цього закону є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, забезпечення раціонального та ефективного використання державних коштів.
Названий Закон застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт та послуг, які повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тисяч гривень (у будівництві - 300 тисяч гривень), а робіт - 1 мільйон гривень, крім закупівель за процедурою електронного реверсивного аукціону, у тому числі на технічне обслуговування, іншу оплатну підтримку на майбутнє об'єкта закупівлі чи виплат, пов'язаних з використанням об'єктів права інтелектуальної власності. Дія цього Закону поширюється на підприємства утворені в установленому порядку державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування та уповноважені на отримання державних коштів, взяття за ними зобов'язань і здійснення платежів, у тому числі державні, казенні, комунальні підприємства, а також господарські товариства, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 %, їх дочірні підприємства, а також підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків належить державним, у тому числі казенним, комунальним підприємствам та господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 %, об'єднання таких підприємств (господарських товариств).
Умови, порядок та процедури закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів встановлюються або змінюються виключно цим Законом.
Кваліфікуючі правові, економічні та формальні вимоги (критерії) до учасників конкурсних торгів викладаються у Документації конкурсних торгів, які оприлюднюються та надсилаються учасникам таких торгів.
Не відповідність пропозицій учасників закупівлі кваліфікаційним критеріям є підставою для відхилення таких пропозицій замовником. Замовник відміняє конкурсні торги у разі порушення встановленого Законом порядку проведення конкурсних торгів.
Закон встановлює вичерпний перелік випадків, коли замовник відміняє конкурсні торги, зокрема, у випадках виявлення факту змови учасників, відхилення всіх пропозицій конкурсних торгів, якщо до оцінки допущено пропозиції менше ніж двох учасників.
Усі пропозиції конкурсних торгів або кваліфікаційні пропозиції, які відповідають кваліфікаційним критеріям та за відсутності інших, передбачених цим Законом, підстав для їх відхилення, допускаються до оцінки.
У день визначення переможця замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найбільш економічною.
За результатами конкурсних торгів замовник укладає договір про закупівлю з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було акцептовано, не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції відповідно до вимог документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладеним раніше ніж через 14 днів з дати публікації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів.
Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції переможця процедури закупівлі.
У статті 203 Цивільного кодексу України викладені загальні вимоги, додержання яких є необхідними для чинності правочину, зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Отже, недотримання вимог Закону під час проведення процедури закупівлі є підставою для визнання недійсними договорів про закупівлю, укладених з учасниками конкурсних торгів.
У 2013 році в господарському суді Луганської області стали актуальними спори пов’язані з визнанням недійсними результатів процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів.
Предметом судового розгляду були вимоги: визнати недійсними рішення комітету з конкурсних торгів, оформлене протоколом оцінки конкурсних пропозицій щодо визначення переможця на закупівлю вугілля кам’яного; визнати недійсним договір про закупівлю товарів за державні кошти укладеного за результатами проведених конкурсних торгів; стягнути з переможця конкурсних торгів грошові кошти отримані за договором купівлі – продажу про закупівлю товарів, послуг і робіт за рахунок державних коштів.
Причиною виникнення такої категорії спорів є порушення встановленого Законом порядку здійснення процедури закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів.
Із 15 розглянутих господарським судом у 2013 році справ, по 8 справах встановлено порушення порядку проведення процедури закупівлі та визнано недійсними рішення комітету з конкурсних торгів щодо визначення переможця на закупівлю вугілля кам’яного та, відповідно, визнано недійсними укладені за результатами торгів договори про закупівлю. Присуджено до стягнення з учасників процедури закупівлі в доход державного чи місцевого бюджету - 13070394 грн. 07 коп.
Під час розгляду цих справ господарським судом встановлено, що у складі цінових пропозицій учасників містилися відомості, які не відповідають дійсності.
Так, надані учасниками процедури закупівлі свідоцтва – сертифікати на вугільну продукцію на підтвердження якості предмета закупівлі ніколи не видавалися тими підприємствами, печатку якого містять ці свідоцтва.
Норми Закону не зобов'язують працівників конкурсного комітету перевіряти достовірність відомостей, які надаються конкурсантом. Відповідальність за достовірність відомостей, що містяться в наданому пакеті документів несе безпосередньо конкурсант.
Конкурсний комітет при розкритті пропозицій виходить з презумпції дійсності наданих документів та перевіряє їх відповідність затвердженій конкурсній документації.
Отже, подання учасниками процедури закупівлі недостовірних документів свідчить про зловживання ними своїми правами, порушення норм діючого законодавства, фальсифікацію документів, що тягне за собою відповідальність встановлену нормами адміністративного та кримінального кодексів.
Мали місце випадки, коли на підтвердження такого кваліфікаційного критерію як наявність обладнання та матеріально – технічної бази, необхідних для виконання замовлення, учасниками закупівлі надавалися не підписані договори оренди приміщень – складів, які не можуть бути доказом наявності матеріально – технічної бази, на що не звернув уваги тендерний комітет.
Встановлені судом порушення вимог Закону є підставою для відхилення цінових пропозицій таких учасників закупівлі, проте їх пропозиції були допущені до оцінки та незаконно замовником визнано їх переможцями.
Законом встановлено, що за порушення вимог, установлених цим Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, члени комітету з конкурсних торгів замовника (генерального замовника), члени органу оскарження, службові (посадові) особи Уповноваженого органу, службові (посадові) особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), несуть відповідальність згідно із законами України.
Суддя господарського суду
Луганської області Р.Є. Якушенко