flag Судова влада України
Єдиний Контакт-центр судової влади України 0-800-501-492

ЗАСТОСУВАННЯ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ТИМЧАСОВІ ЗАХОДИ НА ПЕРІОД ПРОВЕДЕННЯ АНТИТЕРОРИСТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ» ПРИ РОЗГЛЯДІ КРЕДИТНИХ СПОРІВ (стаття судді Лісовицького Є.А.)

19 вересня 2016, 14:59

Минуло більш як 2 роки з моменту початку антитерористичної операції  у Луганській та Донецькій областях.

З серпня 2014 року всі банки повинні були закрити свої відділення і філії в зоні АТО. Розвинені мережі в Донецькій і Луганській областях на той момент мали Ощадбанк (майже 800 відділень), ПриватБанк (455), Райффайзен Банк Аваль (понад 60) і ПУМБ (51). Загалом на території двох областей, за даними Нацбанку, на 1 липня 2014 року працювало 2360 відділень. Після активізації воєнних дій банки залишили частину цих приміщень. Часто вони не могли забрати не лише документи, але й готівку з сейфів.

 

В ситуації, що склалась, правовідносини банків та їх позичальників певною мірою врегулював закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» підписаний президентом України 2 вересня 2014 року.

 

Безпосередньо цих правовідносин стосується ст.2 Закону: «На час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов’язань за кредитними договорами та договорами позики з 14 квітня 2014 року громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14 квітня 2014 року з населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.

 

Банки та інші фінансові установи, а також кредитори зобов’язані скасувати зазначеним у цій статті особам пеню та/або штрафи, нараховані на основну суму заборгованості із зобов’язань за кредитними договорами і договорами позики у період проведення антитерористичної операції».

 

Крім того, цим Законом Кабінет Міністрів України був зобов’язаний у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014, у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення.

 

За період з квітня 2015 року по серпень 2016 року господарським судом Луганської області розглянуто 640 справ щодо стягнень за кредитними угодами. Майже за всіма позовами банки заявляли до стягнення не тільки борг за кредитом, відсотками, але й пеню за порушення строків сплати боргів. Тому для суддів дуже важливим стало питання законодавчого визначення статусу населеного пункту, у якому проживав (зареєстрований) боржник, як території, на якій здійснювалася антитерористична операція.

Кабінет Міністрів України на засіданні 30 жовтня 2014 року прийняв розпорядження № 1053, яким затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція».

До Київського окружного адміністративного суду було направлено позов про визнання розпорядження від 5 листопада 2014 р. недійсним і 02 грудня 2015 року Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 1275-р, яким знову затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Відповідний документ розміщений на Урядовому порталі. Порівняно з попереднім, перелік населених пунктів був навіть розширений.

У господарському суді Луганської області однозначно склалась практика звільнення боржника від сплати пені та/або штрафу, нарахованих на основну суму заборгованості із зобов’язань за кредитними договорами у період проведення антитерористичної операції, тобто з 14.04.14 по теперішній час.

Слід відзначити, що звільнялись боржники від сплати пені нарахованої лише на основну суму заборгованості із зобов’язань за кредитними договорами, за порушення інших зобов’язань (штрафи за відсутність звітності, передбаченої договором та ін.) неустойка судом стягувалась.

Деякий час існувала полеміка позивачів щодо визначення поняття основної заборгованості за кредитним договором. Частина банків вважала такою лише заборгованість за кредитом і нараховувала пеню на відсотки за кредитом.

Але суд не підтримав таку позицію, оскільки, згідно ст.1054 Цивільного кодексу України: «За кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти».

Таким чином, повернення кредиту та сплата відсотків по ньому є єдиним та дійсно основним зобов’язанням позичальника за кредитним договором.

Відповідно, таке розуміння норм права позивачами позначилось на результатах розгляду справ судом.

З 612 справ за якими прийнято рішення повністю задоволено лише 126. Частково задоволено позови банків у 482 справах, відмовлено за 4 позовами. В інших справах суд припинив провадження за різними підставами.

Підсумовуючи викладене, можна зробити декілька висновків щодо практики застосування закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» при розгляді кредитних спорів господарським судом Луганської області.

Суд однозначно звільняє боржників, що зареєстровані у населених пунктах, на території яких здійснювалась (триває) антитерористична операція.

Боржники звільняються від сплати пені нарахованої лише на основну суму заборгованості із зобов’язань за кредитними договорами, за порушення інших зобов’язань (штрафи за відсутність звітності, передбаченої договором та ін.) неустойка судом стягується.

Під основною заборгованістю розуміється борг по кредиту та відсоткам, що на нього нараховані.

Боржники звільняються від пені, що нарахована лише з 14.04.2014 та пізніше.

Суддя  

господарського суду

Луганської області                                                Є.А. Лісовицький